søndag 3. mai 2009

Vårkjærminne (Omphalodes verna)

Denne lille blå er relativt ny i hagen her, anskaffet i fjor, og i år er det første gang jeg ser den blomstre

Ikke er den videre stor ennå, men jeg har lest at den kan bre seg ut til store tepper om den får lov. Vet ikke ennå helt hva jeg synes om den, blått er ikke akkurat en favorittfarge når det gjelder blomster, men kan den gjøre nytte for seg som bunndekker et sted den passer inn så kan det jo hende jeg vil synes godt om den likevel etter en tid...

2 kommentarer:

elle-melle sa...

Denne er jeg veldig glad i. Her har den spredd seg utover et relativt stort område nå, etter at jeg plantet den for noen år siden. Da var det bare en liten plante sånn som din. Det er en fordel at den får vokse et sted det ikke gjør noe at den brer seg. Jeg har den under ei furu sammen med azalea og bispelue.
Men nå er jeg veldig glad i blå blomster da.

Røsslyng sa...

Klarer den å dekke såpass at den kan forhindre ugressvekst om området er bra luket før planting???
I såfall lurer jeg på å flytte den til bakhagen og la den boltre seg under syrinen i halvskyggen der