søndag 10. januar 2010

Muligens en smule hagerelatert...

Julen er endelig ute av huset for denne gang og det er godt vi er over den "kneiken"
Nå går det endelig mot vår selv om det ikke akkurat føles slik med kulden og snødekket som regjerer ute.
Og januar og februar er igrunn to måneder vi for min del bare kunne kuttet ut...

Juletreet har blitt slaktet, stammen blir til ved og greinene har jeg klippet opp i småsmå biter for å legge innunder rhododendronen slik at det med tid og stunder kan bli til ny jord der og samtidig sørge for at jorden der holder en lav ph.


At man ikke bør bedrive juletremassakre innendørs når man ikke har husket å vanne juletreet den tiden man har hatt det er en annen sak...
Støvsugeren fikk jammen svingt seg her i går, noe den ikke er så vant med...

Hvis jeg nå bare klarer å få ryddet litt opp i stueplantejungelen og vasket vinduene er jeg klar for en ny såsesong. Slik det er pr dags dato er det nemlig litt for fullt til at det er plass til noe særlig mer, men det er sikkert ett og annet som har gjort sin nytte og ikke er noe særlig til pryd lengre og derfor kan havne på komposten slik at her blir plass til noe nytt.
Egentlig prøver jeg også holde igjen litt på sålysten, for uten drivhus, planterom og andre fasiliteter blir frøplantene fort slengete og rare siden mengden dagslys ikke tilsvarer den varmen de vokser opp i.
Vi får se når lysten ikke blir til å stagge lengre...


6 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så flink du er og klipper opp juletreet. Her gikk det bare på hue ut døra (uten pynten da), jammen nok barnåler av det, selv om vi hadde vannet det *ler*
Jeg prøver også å holde litt igjen på sålysten, man skal holde orden på alt, og ifjor ble blomsterbeddene altfor fulle!! *flau*

elle-melle sa...

Mitt juletre ligger også bare rett utenfor døra - enn så lenge. planen er å gjøre som deg med tid og stunder.

Sålysten begynner å samle seg opp her også, og nå nærmer den tiden seg med stabler av såpotter unde lysrørene på kjøkkenbenken. Jeg har nemlig funnet ut at der er det mye bedre enn i vinduskarmen. Nå har jo jeg et vekstrom, men det pleier jeg ikke "varme" opp før jeg har en del planter til prikling. I fjor ble det jo heller magert med frøsåing så i år håper jeg inderlig det blir bedre.

Randines hageblogg sa...

Takk for mange hyggelige kommentarer i bloggen min.

Vindusvask og rydding i stueplantejungelen står på min plan også, men det frister ikke i denne kulden.

Var innom og kikket på din fine nye mosegrønne jakke, den varmer sikkert godt.

Ønsker deg en fin uke og litt mildere vær!

... sa...

Sukk... her står juletreet fortsatt i stua, brunt og fint i en haug av tørt grønt avdryss... men pynten er tatt av da. Jeg synes det er litt pinlig, så planen er å få kastet det ut i løpet av dagen...

Her er sålysten stor, og jeg gleder meg til å komme i gang, men mangler fortsatt såjord. Når den er i hus tenker jeg jeg så smått begynner å så det som trenger kuldeperiode.

Ønsker deg ei fin uke :)

Anne (Moseplassen) sa...

Nå er snart jula ute her også, ikke for at det var så mye av den men... Juletreet blir dog stående ut måneden, minst, men det har jo fått ett nytt liv og funksjon i hagen, så det teller lissom ikke.

Stubbetufsa sa...

Koselig etter-jul/vente-på vår-innlegg!
Det bler liksom en sammenheng i alt! Jeg går også og lurer på når jeg skal begynne å så i år!
Må studere sålistene mine, om hvem det var som brukte lengst tid for å spire...
Vi gleder oss i lag!