tirsdag 2. juni 2009

Sommeren har vært her

Pinsehelgen har vært fantastisk med strålende solskinn og skikkelig sommertemperatur! :D

Ungdommene i huset har vært bortreist, hver til sitt med venner o.l.
Minstemann har vært hjemme men han og Gubben har vært på lange sykkelturer så jeg har fått brukt tiden til akkurat det som passer meg :)
Det har vekslet mellom heftige lukeøkter og slaraffenliv

Var en liten svipptur innom Plantasjen i går.
Målet for turen var noen sekker med kugjødselkompost til krukkene slik at jeg omsider får plantet ut litt sommerblomster + potte om pelargoniumene og endelig få dem ut av huset.
Noen få planter ble også med meg hjem:
-Salvia nemorosa 'Schneehugel'/'Snow Hill' (denne har jeg hatt før men den gikk ut en vinter, håper det går bedre denne gang)
-Salvia officinalis 'Icterina' (flotte bladfarger og salvie er en mye brukt urt her i huset)
-2 x Armeria maritima 'Alba'
og en Spansk Margeritt i en herlig dyp farge

Jeg synes egentlig ikke noe særlig om margeritter men denne fargen kunne jeg ikke motstå

Ellers er det bakhagen som står i fokus for tiden og jeg luker, luker og luker og føler jeg snart blir helt kokko av alt ugresset.
Det er slike ufattelige mengder. Arrrgh!
Men mens jeg luker så spinner jeg i vei på en masse planer og igrunn er planene større enn plassen jeg har til rådighet.
Det er rart det der med at i fantasien er bedene myyye større enn i virkeligheten og det er ikke måte hva alt hva de da kan romme...

3 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Ja da har vi noe tifelles ,
jeg tror og at bedene er så store at jeg bare kan fylle på .
Derfor ender mye opp i krukker, men det er jo greit det og , har ganske stor plen .
Ha en fin dag

elle-melle sa...

Joda slik er det her og, når planer legges for et bed eller en del av hagen kan jeg få plass til all verdens, men når virkeligheten går opp for meg - altså når jeg fysisk befinner meg på det tenkte sted ser jeg som regel at plassen er mye mer begrenset enn jeg hadde innbilt meg.

Den salvien du kjøpte høres spennende ut - jeg vil notere meg det navnet og kikke etter en slik en. Jeg har to forskjellige typer salvi, en vanlig kryddersalve med grønne blader og en med gul/grønne variegerte blad. Pluss en del blomstersalvier. En nydelig plante, men jeg er ikke så god på å bruke den i mat, jeg bør vel lære meg litt om hvordan tenker jeg.

Randines hageblogg sa...

Ja det har vært en deilig pinse, det var bra med litt sommer!

Så flink du er som har kommet igang med bakhagen, fortsatt prioriterer jeg forhagen. Tanker og planer flyr heldigvis uansett hvor i hagen en jobber.

Ha en fin hageuke!