mandag 19. april 2010

Vårkål (Ranunculus ficaria)

Navnet vårkål har den visstnok fått fordi den tidligere ble brukt som grønnsak og skal etter sigende være rik på vitamin c. Men jeg har også lest et sted at den i store mengder skal være giftig så det anbefales vel ikke lengre å spise denne.
At den er dekorativ nå på våren skal jeg ikke benekte , den lyser opp med sine knallgule søte små blomster. Men når den dukker opp i alle bed, på plen og ja, ganske enkelt ALLE tenkelige steder det er mulig for en plante å slå rot og også viser seg nesten "umulig å bli kvitt da er det ikke mye artig :(



9 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Å, er den sånn? Vi har ikke denne hos oss.
Men vi har tussilago farfara, hestehov, den sprenger seg inn i bedene hos oss nedafor huset, der er det mye leirjord...

... sa...

Jeg har ikke den her hos meg. Den var jo innmari søt da, der den står og lyser opp :)

Laila -Karin sa...

Søt er den . Har ikke sett den ger enda.
Ha en fortsatt fin kveld
Klem

Blomsterguri sa...

Jeg har ikke den her hos oss - takk for advarselen. Det er noe som er invaderende i min hage også. En viss oregano-blomst - sprer seg ganske intenst, men ikke i plenen. Håper du kan klare å minimalisere den hvis du ønsker det :-)

IngunnBW sa...

Den ser søt og uskyldig ut, men er en ulv i fåreklær...

elle-melle sa...

Enig med Ninni!
Den ser søt og uskyldig ut, men er det slett ikke!
Jeg mener å ha hørt at det er de første bladene om våren man kan spise og at den blir giftig etter hvert.

Rekkehuset sa...

Hei Trude, tusen takk for utmerkelse og utfordring! Og også for at du tenkte på meg og serviset mitt:-) Supert altså!
Klart jeg tar utfordringen, må bare få tenkt meg litt om. Håper det står bra til med deg! KLem fra Hanne.

Unknown sa...

Den var jo bare supersøt, men jeg kjenner at det egentlig er helt greit at jeg ikke har den i hagen min ;) *ler*

Margrethe sa...

Jeg synest den er nydelig. Gir meg deilige minner om barndommens vår. Men jeg liker den best i utmark og langs vegen. Absolutt ikke i hagen.
Ha ei vårlig uke.