onsdag 29. april 2009

En akkurat passe hagedag...

Egentlig synes jeg det er litt mer komfortabelt å holde på i hagen når det ikke er steikende sol. Overskyet men mildt og vindstille slik som tidligere i dag passer meg perfekt.
Har gravd opp x-antall løvetannrosetter fra plen og bedkanter for å forhindre å få ørten løvetann rundt i bedene senere i sesongen. Ennå står det nok noen igjen, for jeg har rikelig, men de største og de som blomstrer nå og snart er vekk.
Jeg synes igrunn at løvetann er søte der de står som små lysende soler.

Pleier å plukke blomsterhodene og lage løvetannsaft, en populær drikk her i huset, men siden naboen har så rikelig med løvetann på marken sin går jeg heller der å plukker


Den røde rhododendron slo ut i full blomst rett før helgen

Jeg kan vel ikke påberope meg å være særlig glad i rhododendron, og kommer definitivt ikke til å skaffe meg flere, men de to som sto i hagen fra før kan få bli siden de både utgjør en stor del av hagens "rominndelig" og liver opp når de blomstrer.


Selvsådde hageputer(Aubrieta) blomstrer i forsjellige nyanser



Og årets første kirsebærblomst har vist seg


Nå når det er så mildt så skjer ting i hagen utrolig fort, man kan se forandringer og nye ting som blomstrer så og si hver dag. Fortsetter dette været håper jeg å snart gjennvinne kontrollen over ugresset...


3 kommentarer:

Ruth sa...

Så nydelige bilder. Jeg blir helt grønn av misunnelse når jeg ser sånn blomsterprakt. Her er det bare påskeliljene som blomstrer enda. Jeg har store planer om å gå ut i hagen, men først må regnet slutte å hølje ned. (sukk og stønn)

Egentlig så er det litt bra også, for så snart det slutter å regne må jeg male hagegjerdet og det er det kjedeligste jeg vet. Aldri så galt ---

Jeg får glede meg over hagen din så lenge.

Ha en fin dag i morgen.

elle-melle sa...

Her har fruktblomstringen så vidt startet på de tidligste trærne, rhododendronen må jeg nok vente litt lenger på. Men det er vel forskjell i blomstringstid på dem?
Det står en rød en i en annen hage ikke så langt herfra som er i full blomst nå. Min er mer lilla/rosa. Den er et syn når den blomstrer.

Løvetann er vakkert ja, men den er litt for glad i å spre seg. Jeg forsøker å spa opp noen av dem. men det blir mest til at jeg kniper blomstene.

Unknown sa...

Ja løvetannmassaker er en hobby her også. Heldigvis klarer jeg å holde den i sjakk.

Nyt hagedagen!