fredag 10. april 2009

Pelargonium 'Dronning Ingrid' som jeg kjøpte forige sommer blomstret uavbrutt til de ble klippet ned og tatt inn i høst, og tålete endog godt regnværsperioder også uten å se for pjusk ut

Selv om jeg klippet dem ned da jeg tok den inn for vinteren tok det ikke lang tid før det kom nye blomster. Siste tiden har jeg ikke vært videre flink til å knipe bort visne blomster og nå kommer det altså frøkapsler

Blir spennende å se om det blir noe av frøene eller ei.

Pelargonier har jeg tidligere syntes har vært "kjerringblomster" og hadde ikke i min villeste fantasi trodd jeg skulle skaffe meg slike...
Men da jeg først hadde sådd to sorter i fjor vår og de spirte og vokste over all forventning med påfølgende fin blomstring hele sommeren var det lett å skaffe flere.
Nå har jeg hatt tolv stykker stående i stua til overvintring og det ser ut til at de har kommet seg helskinnet gjennom vinteren så jeg redd det kanskje blir noen flere...
(bare ikke røde eller lakseoransjeguffefarget.Blææærk!)

4 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Jeg har sådd pelargonia for første gang nå, og er spent på resultatet! Mamma hadde mange sorter, husker jeg...

elle-melle sa...

Jeg liker også pelargonier, men er ikke så flink med overvintring. Men i år har tre små engelske (tror jeg de er) klart seg pluss en sitron pelargonia og en vanlig zonal. Så har det kommet til en dronning Ingrid, den er bare nydelig pluss noen stiklinger uten navn og et par som min søster har sådd, og de vet jeg heller ikke navn på. Jeg har tatt stiklinger selv av Dronning Ingrid pluss flere så nå vokser det pelargonier "overalt", men det er bare trivelig.
Gleder meg til de kan settes ut:)

Pearl sa...

Ser jeg muligens har kommet til riktig sted. Har for første gang i år skaffet meg dronning Ingrid. Men hva gjør jeg med de nå når kulden setter inn? Takknemlig for svar

Røsslyng sa...

Heisann Pearl, skal prøve å forklare noenlunde forståelig selv om jeg ikke er noen ekspert på pelargonier :)
Alle pelargoniumplanter må taes inn og gjerne bli pottet om til ny jord i god tid før frosten kommer, de bør ikke utsettes for temp under 5 grader.
Ideelt sett bør de plasseres lyst og kjølig og gi dem sparsomt med vann gjennom vinteren slik at de ikke råtner. Jeg har ikke noe eget planterom så mine må overvintre i stuevinduene, det går bra det også men om de blir litt glissen i bladverket er det bare å klippe dem godt ned når det lir mot vår så blir de tette og fine i veksten igjen.
Lykke til! Dronning Ingrid er en flott og riktblomstrende plante det er verdt å ta vare på :)