tirsdag 21. april 2009

Fanden på flatmark...

Jeg luker og luker og begynner å bli temmelig lei denne drittplanten som det sies at munkene har dratt med seg hit til landet og dyrket i sine klosterhager.
Den kan vel også ha kommet som ballastplante som så mye annet, hva vet jeg...
Den sprer seg med rotutløpere og frø og er nesten umulig å få bukt med om den først har inntatt hagen.
RoundUp anbefales av noen, men det er grenser for hvor mye gift jeg vil spre rundt meg med (og slumsete som jeg er så er nok faren for å treffe andre planter med sølet ganske stor...),og dessuten ville det nok ha kostet meg en hel formue for her må nok litervis til i flere omganger om det skal ha noen hensikt.
Den er også en mester i å sno røttene sine inn i andre planterøtter for å gjøre lukingen ekstra komplisert.
Er det igjen små rotbiter i jorden vokser det opp en ny plante i hver ende av disse og den sprer seg fort over store områder om den ikke blir holdt i sjakk.
Ja jeg snakker altså om Hanefot (Aegopodium podagraria) en flerårig plante i skjermplantefamilien. Den kalles også skvallerkål, tyskerkål, grisekål, svenskekål, gåselabb, bygras og den har sikkert flere navn også til tross for at den neppe er et kjært barn...

Det finnes også en variegert utgave av planten som folk planter med viten og vilje for bladenes prydverdi, ikke skjønner jeg at de våger , jeg har mere nok med å bekjempe den vanlige sorten.
Etter flere års kamp mot faenskapet har jeg funnet ut at det eneste som kan holde den i noenlunde i sjakk er luking, luking og atter luking for å prøve å utarme den. Det er ikke gjort i en fei og en posjon tålmodighet må også til (og jeg kan ikke akkurat påberope meg å være innehaver av det). Da jeg begynte på hagen her var så og si hele hagen dekket av dritten, men nå er de fleste bed relativt hanefotfri, vel å merke hvis jeg ikke slurver for mye med lukingen.
Unge skudd kan også brukes i mat...men jeg er bare lei!

3 kommentarer:

RandiF sa...

Så vakkert det var her inne, da...:-)
Vi er i akkurat samme båt når det gjelder skvallerkålen, eller hagedjevel som den kalles her. Har slitt med dette faenskapet så lenge jeg har hatt hage, og den har ikke minket akkurat. Men jeg orker ikke luke hele tiden, tar en grundig runde om våren og ellers litt smånapping utover sommeren. Hvis jeg mannet meg opp og tok en lignende runde om høsten også, ville det nok hjulpet mer. Kanskje....

elle-melle sa...

Jeg hadde ikke dette utyske for noen år siden, men nå har den på en eller annen måte sneket seg inn her også. Jeg aner ikke hvor den er kommet fra. Den står og gotter seg inne under ripsbuskene mine og ser med grådige blikk hen mot noen roser som står like i nærheten.
Jeg luker og luker men det ser ikke ut til å svekke den stort - tvert i mot den bli bare frekkere og frekkere og nærmer seg rosene litt mer for hvert år.
Men så har jeg også strevd med ugrassklokke så lenge hagen her har eksistert og det begynner å bli noen år nå. Den er like ille og like vanskelig å bli kvitt. Jeg tror den kom her samtidig som det kom jord i hagen - altså at jorda vi hadde bestillt, kjøpt og betalt - var infisert med denne hersens klokken. Jeg kan virkelig ikke fordra den:(

Lykke til i kampen!

Rekkehuset sa...

Jeg har den på et sted i hagen, og jeg håper hele tiden at den ikke skal spre seg. Jeg luker vekk bladene, og det ser ikke ut til at det gjør noen forskjell verken til eller fra...
Lykke til i kampen! Kanskje du kan få sneglene til å spise den;-)