torsdag 30. april 2009

Løkblomstringen fortsetter og det prikles...

Selv om været har vært helt ok så har jeg ikke fått gjort noen verdens ting utendørs utenom å klippe et utall snegledjevler...
Men jeg har priklet Nicotiana 'Fragrant Cloud' i hopetall
Det ble 35 potter og er selvfølgelig mer enn jeg selv trenger selv om de er aldri så flotte, men erfaringen tilsier at det alltid er noen som takker for seg like etter priklingen.
Jeg er ikke så veldig glad i prikling og disse har jeg utsatt i lengste laget rett og slett fordi jeg ikke liker å ta i disse plantene, de er "klissete" og bladene hekter seg hele tiden i hverandre.
Lobelia 'Rosamond' og ''White Cascade' er også priklet, dvs satt klasevis i potter for å prikle disse på vanlig måte har ihvertfall ikke jeg tålmodighet til
Phlox drummondii nana compacta 'Ethnie Light Blue' og Zaluzianskya capensis er jeg også ferdig med så da er det kun Løvemunn i diverse varianter som gjenstår.
Egentlig er det nå på denne tiden jeg pleier å begynne å sette ut de frøsådde plantene mine om vær og temperatur tillater det, men i år har ting gått nokså trått her så de stakkars knøttsmå er ikke klar for utelivet på leeenge ennå.

Løkblomstringen fortsetter og det er rett og slett godt med vår...











Ha en riktig fin lang hagehelg!

2 kommentarer:

Villrose sa...

IK! Tulipaner alt!! Ok. jeg har faktisk botaniske i blomst....

En fin tid :-)

hajal. sa...

Det er noko spesielt med løkblomstrane, kansje er det forventningane vi ber på frå vi set ned løkane om hausten ?
Spesielt likar eg liljetulipanar.

Ang. prikling av Lobelia: dersom du sår dei med pinne, dvs. brukar ein pinne/ enden på ein blyant som du fuktar svakt slik at frøa kleber seg til den når du sår kan du bare sette av ein og ein "dusk" med frø og all prikling av Lobelia er unødvendig. ;)

Ha framleis ein fin vår !