fredag 16. oktober 2009

Litt til...

Selv om dagen startet med regn så ble den til en dag med lav høstsol og passe temperatur så jeg har hatt en aldri så liten økt i hagen :D
Fire bøtter grus er blandet inn i to av bedene for å prøve å bedre dreneringen litt.
Ca 10 store stein er bært på plass til den nye kanten rundt det bedet som har vært kalt 'Rosekrattet', men mange mangler før jeg kan si meg ferdig med det.
Har også måttet flytte litt på pionen 'Sarah Bernard', regner med det går bra selv om det er litt seint i sesongen.


Blomkarsen har jeg slaktet, den var ikke noe pryd for øyet lenger selv om den fortsatt hadde en og annen blomst.



Høstastersen har blomstret lenge, men er ganske på hell nå med bare noen få sporadiske blomster.

Jeg synes denne astersen har en litt blass farge så jeg ønsker meg noen i dypere lilla og mørkrosa også.


En lav navnløs rosa Geranium har holdt det gående leeenge



'Schneewittchen' blomstrer som om det var lyse sommerdagen i selskap med Lychnis coronaria




Salvien blomstrer fortsatt og ser ikke ut til å ha tenkt å gi seg med det første.



Verbena rigida har blomstret siden jeg kjøpte den i sommer.

Jeg ble plutselig usikker på om denne kommer igjen neste år etter å ha sett den omtalt som Half-hardy annual og "lift tubers in autumn"


Lobelia som jeg sådde i våres lar seg ikke affisere av været og at det har vært frostnetter, men det er vel straks slutt på den også snart.


Det gjelder å se det lille som finnes av blomster som trasser været og lukke øynene for alt som har visnet ned, blitt overgrodd av ugress, bukket under av regnet eller gitt etter for frosten som har vært

Ønsker alle som tar seg bryet med å dumpe innom bloggen min i ny og ne en riktig trivelig høsthelg! :D

5 kommentarer:

Stubbetufsa sa...

Man lærer jo litt av hvem som er gode høstplanter nå!
Jeg syns du har mange av dem!

Ruth sa...

Jeg fatter ikke hvordan du får det til. Hagen min er noe av det sørgeligste jeg har sett. Bortsett fra at fuchian har bestemt seg for at nå er det vår og står full av knopper.

Jeg får lese mye her inne og prøve på nytt til neste vår.

ha en super helg.

orchis sa...

Mye fint hos deg enda. Spesielt 'Schneewittchen' og Lychnis coronaria falt jeg for. Liker slike skarpe kontraster.
God helg.

Røsslyng sa...

Hagen her er også begredelig, Ruth, men om man overser alt det triste og visne og bare tar nærbilder så blir det liksom litt bedre. Oversiktsbilder fra hagen derimot hadde avslørt et kaos av halvferdige prosjekter, ugress, potterot osv osv ;)

Margrethe sa...

Ser virkelig ut som om du enda kan nyte hagen din. Utrolig etter alt det regnet som har vært i høst. Viktig er det i hvert fall å se det som er fint, og så lukke øynene for elendigheten. Flotte bilder hos deg.