tirsdag 1. desember 2009

"Sikringskost"

Ja, så har jeg endelig fått somlet meg til å lage
vinterens første porsjon med hjemmelaget fuglemat :)
Dette sikrer meg et yrende fugleliv i hagen
og inneholder forhåpentligvis såpass med kalorier at det
holder kulda litt på avstand for de små fuglekroppene.
De har levd lenge allerede på villfuglblanding og solsikkefrø og har virket tilfreds med det,
men nå synes jeg likevel det var på tide
å sette ut noe mer fetende snacks
siden frosten har ankommet
og julen nærmer seg med stormskritt.
Innbiller meg at denne type hjemmelagde fôr har
bedre kvalitet enn de kjøpte meisebollene,
selv om jeg må vedgå at det går med noen slike her også
i løpet av en vintersesong.

Jeg tar 500 gram kokosfett
(det er viktig at man ikke bruker saltet fett!)
og smelter i en kjele sammen med "tørrvarene"
og her kan man egentlig ha oppi hva som helst som fugler flest liker.
Denne gang brukte jeg en pakke kokosmasse,
noen never havregryn og ca en halv pakke med solsikkekjerner og noen tørkede tranebær jeg hadde liggende.



Når alt er godt blandet og fettet har trukket godt inn i havregrynene fyller jeg det i en denne gang tom juiceflaske.
Det er sikkert lettere å helle det i tomme melkekartonger og sikkert mindre kav med utskjæringen av spiselukene etterpå,
men jeg synes ikke det ser særlig fint ut med melkekartonger hengende i treet...

Etter en natt i kjøleskapet, slik at fettet får stivnet igjen, er den klar for opphenging og servering :)



Bon Apetit!

14 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Hei
Skal forsøke dette i dag.
De må jo bare få det beste vi kan gi dem. Det er så koselig å ha dem i hagen og de gir så mye glede.
Ha en fin dag
Klem

Mariann sa...

Hjemmelaget fuglemat står på min plan også denne uken. Her er det mest kjøttmeis og blåmeis, koselig med småfugler i hagen.

Unknown sa...

Ok, nå må jo jeg spørre det teite spørsmålet....
Hvordan får du av flasken? Kutter du den av eller?
Eller kutter du av bunnen først og heller oppi og så drar av...
Og pinnen?

Villrose sa...

Det blir sikkert snaddersnacks!

Stubbetufsa sa...

Dette blir god førjulsmat!

Røsslyng sa...

Ok, Charlotte, to ting, for det første er ingen spørsmål teite ;) hvordan skal vi ellers lære oss ting...
for det andre, hvis jeg har forstått spørsmålet riktig så tror jeg du kanskje har misforstått litt. Fettklumpen er nemlig IKKE tatt ut av flasken.
Jeg har skjært ut to luker som fuglene kan nå maten fra når de står på pinnen, en luke på hver side, og pinnen er en spisepinne som er tredd tvers igjennom etter at jeg har laget hullene med syl. Rett nedenfor flasketuten er en kant og da er det lett å suure streng rundt for å lage opphenget. Jeg fyller/stapper det oppi toppen av flasken mens det er varmt og nesten flytende og så etterfyller jeg med litt frø etterpå også så. (Disse juiceflaskene har litt større åpning enn andre flasker).
Håper kanskje du forsto fremgangsmåten min litt bedre nå, hvis ikke så er det bare å spørre å grave og graving er vel noe vi hagefolk har erfaring med...
Lykke til!

Unknown sa...

ÅÅÅ skjønner. Men denne massen holder seg vel i fast form. Og vil ikke renne ned mot hullene etterhvert som det blir spist opp der?

... sa...

Fint og informativt innlegg :) og juiceflaska var jo mer diskret enn melkekartonger, ja.

Det virker som den hjemmelagede fuglematen er mye drøyere enn den kjøpte (og sikkert bedre smak også). Mine kartonger er enda ikke spist tomme til tross for at det sitter fugl der hele dagen. Tenker jeg kan lage nye om ei ukes tid.

Ha en fortsatt fin kveld :)

Rekkehuset sa...

Heldige småfugler! Det skulle gi energi til mange små fjærdotter det der:-) Ha en fortsatt fin uke, klem fra Hanne.

Røsslyng sa...

Ja, fettet holder seg samlet uten flaske også bortsett fra at skjærene da kommer å hakker den i stykker på et blunk slik at den faller ned.
(Joda jeg unner skjærene mat også, selv om de bråker noe infernalsk, og de har riklig å spise av både av frø, brød og epler).
De gangene tyngdekraften ikke bidrar til at den siger ned er det bare å klemme litt på flasken eller skru opp korken og dytte det ned litt med en pinne e.l. Funker helt fint og småfuglene koser seg.

Anne (Moseplassen) sa...

snedig alternativ til kartongen :)

Jeg synes nå kartongen har sin sjarme, men kan godt forstå at du synes det ser rufsete ut ;)

Torill sa...

Lagde heimelaga "meiseboller" for første gang i forrige veka. Eg fylte i nokre kjeks bokser i plast , skar dei så opp i avlange biter og trakk sånn netting som me har utenpå steik , utanpå igjen !! Fungerer flott og det ser jo ut til at dei varer lengre enn dei ferdigkjøpte ?? Ha det godt !!

Torhild Reidardatter sa...

god ide.

... sa...

Hei Røsslyng. Titter innom her for å ønske deg en god jul! Juleklem fra Hilde.