onsdag 25. november 2009

Plenplaner og pisspreik...


Ja, slik ser altså deler av plenen ut for tiden, i dag også ispedd litt hagl...
Været er kjipt, vått og kaldt, men det begynner vi vel snart å bli vant til på disse kanter.
Plenen er ikke noe syn for guder sommerstid i tørr tillstand heller for den saks skyld og mange ville vel knapt nok kalt det plen... Kanskje gressmark, grønnsvær eller ugresseng hadde vært bedre betegnelser, for sannheten er at den inneholder ganske så mye mer enn gressarter....
Det er diverse løkplanter som dukker opp rundtomkring på våren og det er greit.
Senere kommer det engkarser som jeg også synes er helt ok og deilig vårlig :)
Men så var det all hanefoten, krypsoleien, grobladene, vårkålen osv osv og dette er planter jeg godt kunne vært foruten og jeg vet det er mulig å bli kvitt slikt både med plenrens, riktig gjødsling og nitidig og jevn klipping, men det er langt fra teori til praksis her i gården og plenklipping blir det visst kun foretatt sporadisk...
Toppdressing med masse sand hadde nok også gjort plenen godt slik at den ikke forvandles så fort til en sørpete grøt hver gang det regner, dreneringen er nemlig heller ikke noe å rope hurra for med så hardpakket jord det har blitt til der etter åresvis med bruk og barnelek.
Hvitkløveren holdt jeg nesten på å glemme, den er så søt og sommerlig at jeg synes den bør være der som en del av det hele, å ta livet av den med plenrens blir helt uaktuelt...
Til neste år har jeg som forsett å ta meg sammen hva plenen angår, gjødsle riktig og klippe oftere og prøve å fjerne de uønskede elementene manuelt (hvis jeg får tid og energi...)


4 kommentarer:

... sa...

Jeg kan trøste deg med at du ikke er den eneste med plen i kategorien "ugresseng", jeg er nemlig også eier av en!

Nevn et plenugress, og det er 99,9%sikkert at det finnes i min plen. Siste og nyeste tiskuddet på lista er skvallerkål (som faktisk ikke finnes i hagen fra før) som vandrer inn fra naboen i søndre del av plenen. Det prøver jeg å fjerne, men det andre lar jeg bare være, jeg synes plenen har en viss sjarm når ugresset blomstrer.

:)

Torill sa...

Ein kan jo alltids setja seg mål.... Dei går jo an å revurdera etter kvart. Groblad, løvetann og mose trivst godt på min grønne bakke !! Men det er jo så mykje kjekkare å bruka tid på bed og blomer enn på ugras i plenen....

orchis sa...

Nå har jeg ikke plen her, men i Norge har jeg en slik "blandingsplen". Synes det er trivelig med variasjon i form av løkplanter, tusenfryd, mose, krypfredløs m.m. Monokulturer sies jo å være unaturlig... :) Kunne dog vært foruten løvetann, krypsoleie og skvallerkål!

Røsslyng sa...

Jeg er enig i at det er vakkert med en blomstrende plen men groblad, hanefot (skvallerkål som de fleste kaller den), krypsoleier, og vårkål er ikke videre godt å gå barbeint på ;) ei heller er det komfortabelt med all gjørmen...
Løvetann er det ikke så mye av siden jeg samler inn blomsterhodene og bruker til løvetannsaft, så den og kløveren og engkarsen er velkommen.
Noe striglet "english lawn" blir her aldri uansett så det er heller ikke målet