tirsdag 2. mars 2010

Blodbeger uten hokus pokus



Blodbegerspirer (Rhodochiton atrosanguineum)
Joda, de er der selv om bildet er dårlig og spirene veeeldig små,
og nye dukker stadig frem med "hatten" på snei

De har spirt relativt kjapt og greit uten noe hokus pokus.
Etter hva jeg tidligere har lest og hørt trodde jeg dette var frø som var vriene å få til å spire, men dengang ei.
Jeg dryste bare noen frø på toppen av potta, dusjet lett, dekket med plast til de første spirene viste seg. Plassert i et vindu har de hverken fått ekstra lys eller varme.
Frøene er selvsanket fra fjorårets plante, som nå dessverre er avgått med døden, men jeg har stor tro på dens etterkommere og krysser fingre for at de kommer seg helskinnet gjennom prikling og det som ser ut til å bli en langdryg vår før de kan flytte utendørs.

Nå har vi i følge kalenderen kommet til Mars, men det er lite utendørs som gir vårlige følelser. Snøen ligger tjukk og dekker hele hagen, men under alt det hvite ligger forhåpentligvis våren med all dens flor å venter

5 kommentarer:

Mariann sa...

Kjekt med blodbegerspirer. Tror det har mye med frøene å gjøre. I fjor fikk jeg frø fra to ulike steder, ingen ville spire. I år fikk jeg heldigvis nye frø og de spirte som bare det.
Vinteren vil ikke gi seg, nå snør det enda mer.

Rekkehuset sa...

Såå søte! Jeg sådde for et par år siden, og de kom også opp uten dikkedarier så det er nok kvalitetsforskjell på frø. Blir sikkert lekre planter i år også:-)
Klem fra Hanne.

orchis sa...

T.o.m. jeg har fått fram blodbegerspirer, noe jeg ikke har klart på mange år... Du kan tro jeg gleder meg til blomstringen! Håper bare jeg klarer stelle dem riktig gjennom "barnestadiet".

... sa...

Så moro at det spirer! Blodbeger har jeg ikke sådd før, men synes de er fine.

Det spirer i vinduskarmen her også, og det gir jo vårfølelse selv når snøen ligger tykk ute. (Har faktisk vurdert å gå ut og spa vekk snø for å se om vårløken har begynt å røre på seg... det er bare det at det er så utrolig mye snø å fjerne...)

Røsslyng sa...

Å få frø til å spire er nødvendigvis ikke så vanskelig, men å få dem helskinnet gjennom oppveksten til de er utplantingsklare er ofte verre, (nesten som med barn ;))
Med all snøen som ligger ute ser det ut til at det er lenge til man begynne med tilvenning til utelivet så jeg er glad jeg har startet såingen relativt seint i år.