torsdag 22. oktober 2009

Jeg har bært litt stein igjen...

...og selv om det ikke er helt ferdig kom jeg såpass langt på kantene i går at jeg kunne begynne å rote litt av kompostbingens innhold utover. Kantene skal etter planen bli høyere enn hva de foreløpig er på bildet, men ting går som kjent litt tregt her...


Og kompostbingen skal både tømmes og fjernes slik at hele dette området (ca 4 meter langt) blir til et nytt bed :D

Komposten har jeg tenkt å ta utover i så små porsjoner gjenneom vinteren at det som eventuelt måtte finnes av snegleegg i den kan komme opp i dagen og fryse i hjel før neste lag med kompost blir lagt på osv osv. Det kommer til å ta sin tid men det haster ikke mer enn at jeg har som mål å bli ferdig før våren atter er her.

Tidligere sto her et digert beist av en villrose
(R.canina?) på vår side i grenseområdet mot naboen,
nesten som en slags hekk + at jeg hadde plantet
'Queen Elisabeth' (som fortsatt står der) på enden av kaoset samt en kompostbinge inni vilnisset.
Rosebeistet mitt ble etter mye møye fjernet for en tid tilbake og noen nye, mer veloppdragne roser ble plantet sammen med diverse bunndekkende stauder men ugressinnvasjonen var fortsatt et irritasjonsmoment i tillegg til litt for grunt og dårlig jordsmonn.
Naboen har noe buskas + en rugosa stående på sin side og den fa#% @#¤&* sender opp ørten rotskudd så nå har jeg plutselig kommet til et punkt hvor jeg bare ikke orket mer av at hans uhumsketer og min plen vokste inn i et kaos som ble umulig å luke med mindre man var fakir

Nå blir det et slags opphøyet bed som betyr plass til dypere jord, og forhåpentligvis vil disse steinene som stikker ca 30 cm ned under bakkenivå hindre noe av ugresset og gresset i å krype inn i bedet. At jeg også kommer til å få plass til litt flere planter er jo heller ikke noen ulempe akkurat...:D


3 kommentarer:

Villrose sa...

Hallo! En award til deg venter i bloggen min :-)

Randines hageblogg sa...

Så flink du er som bærer stein og planlegger nye bed.
Kanskje har været vært bedre på dine kanter også.

Lykke til videre med arbeidet og ha en fortsatt fin dag!

elle-melle sa...

Veldig greit med sånne bed som kommer litt opp fra bakken og med steinkant rundt blir det jo også litt bedre mikroklima, stein holder som kjent godt på varmen!
Skal si du er flink, selv om du synes det går langsomt så får du i allefall gjort noe, og det er mer enn jeg kan si om meg.