fredag 9. oktober 2009

Tvangsarbeid...

I dag har det utrolig nok vært oppholdsvær og ett og annet solglimt fra en relativt skyfri himmel, men nattefrost...

Hagelysten står ikke akkurat i taket men jeg fikk tvunget meg til å få plantet siste rest av det som har stått på vent i potter, så da er det endelig gjort og samvittigheten min kan få et lite pusterom, ihverfall hva frøsådden angår....
Det var ikke så allverdens med planter ; 5 Veronica gentianoides, 2 Veronica austriaca 'Royal Blue', 6 små pingler med Petalostemon purpureum, 6 Centranthus ruber 'Coccineus', 1 sanguisorba officinalis og noen knøttsmå Saxifraga granulata og Primula auricula som jeg krysser fingrene for at skal overleve vinteren på tross av størrelsen.

Den røde kjedelige og duftløse rosen fra dødsboet etter min svigerfar er også kommet i jorden etter å ha lidd i åresvis en krukke, hva det blir til av den aner jeg ikke og selv om den ikke innehar de kriterier jeg ville valgt en rose etter kunne den ikke bare kastes...
Tujaen fra samme sted slaktet jeg , den har stått på vent i håp om at jeg skulle finne en egnet plass til den, men slikt finnes ikke her i hagen. Jeg får meg bare ikke til å plante tuja selv om hagen her så sårt mangler vintergrønt og ting som gjør litt av seg vinterstid. Krukken den sto i er stor og vil nok komme til nytte til andre ting neste år.

Hadde også noen prikleklare spirer av Pulsatilla (kubjelle) som jeg sådde i sommer. Antar disse har en litt større overlevingssjanse i et bed enn i en potte over vinteren.

Jeg liker best å holde på i hagen når jeg har lyst til det og ikke når det blir et slikt ork og jeg må tvinge meg selv til å få gjort ting, men nå er ihverfall det aller viktigste unnagjort så om vinteren setter inn nå med frost og andre ufyseligheter så er det bare humøret det går utover og ikke de stakkars plantene.
Ugresset og fjerning av vissent får vente til lysten melder sin ankomst, når det måtte bli vites ikke...

Agaphanthus og blodbeger (Rhodochiton atrosanguineum) er også tatt inn for overvintring.

GO' HELG!

2 kommentarer:

elle-melle sa...

Jammen har du vært flink til å tvinge deg:)
Jeg klarer ikke det en gang, jeg har tulipanløker som fremdeles venter på å komme i jorden, jeg har fuksia og pelargonia stående ute og klarer ikke få dem inn:(
Men nå har det ikke vært frost her - ennå!

God helg til deg:)

Randines hageblogg sa...

Kjenner igjen det med tvangshaging, det er kjedelig men av og til nødvendig.
Er imponert over hvor mye du fikk tvunget deg til å gjøre.

Håper du har en fin helg!