onsdag 4. november 2009

En ørliten plan...

...for nesteårs innkjøp og frøsåing er i emning :D
Jeg ønsker meg nemlig en hage som virkelig stråler i gyldne høstfarger, som ikke ser ut som en gråbrun pøl når sommeren er over og de fleste blomstene har gjort sitt.
Jeg setter selvfølgelig pris på de litt forrvirrede etternølerne som ikke helt har vett til å avslutte mens leken er god og restene av sommerblomstene som så smått holder det gående til frosten kverker dem.
Men jeg trenger et ekstra fargekick, en skikkelig fargefanfare som virkelig runger før vinteren gjør hagen om til et fargeløst, kaldt og vått venterom før våren atter dukker opp.
En blodlønn/dverglønn (eller hva de nå enn heter disse fargesprakende små lønnetrærne) og rådhusvillvin hadde gjort seg, om jeg bare fant plass for dem...
Og lysende gule og oransje Echinaea, rødoransje Helenium, Heuchera med gyldne blader samt noen mørkmørkrosa og dyplilla høstasters skulle laget fargeprakt i bedene sånn helt på tampen av sesongen.
Noe vintergrønt hadde heller ikke vært å forakte, men koniferer er ikke velkomne. Hmmm...

3 kommentarer:

Rekkehuset sa...

Høres ut som en god plan:-)
Klem.

Villrose sa...

Her setter du fingeren på et ømt punkt, som flere, og absolutt undertegnende trenger å tak i ved videre planlegging!

Så jeg har startet med å kjøpe noen ekemplarer av staudene du nevner på salg. Håper de vil slå til og forgylle neste høst :-)
(Ok. Mens de etablerer seg, kan man alltids så noen Rudbeckia hirta som kan hjelpe til)

Har allerede en liten Acer palmatum (ønsker flere!), og villvin som klatrer opp et par skråninger og videre opp i alle trær de ser. Den kan også dekke gjerder, porter og portaler på en lekker måte, har jeg sett.

Tove sa...

Den rudbeckiaen som heter Cherry brandy som T&M har, er knallfin utover høsten. Her kom frosten og tok den, men hos deg vil den sikkert vare i evigheter. den sammen med ringblomster og gul rudbeckia toto (husker ikkeh elt navnet) og løvmund black prince ville helt sikkert lage et fyrverkeri utover høsten i varme farger.