onsdag 11. november 2009

Nå også jeg...

Ja, man blir påvirket av det man leser og ser, ingen tvil om det
Jeg har aldri tidligere hatt slike typer kaktuser i hus, og for meg ser de nokså like ut alle disse novemberkaktus, julekaktus, påskekaktus osv.
Jeg har tidligere hatt et inntrykk av at de hadde røde og lakserosaferskenfargede blomster (Blææærk!) men nå fant jeg en med hvite blomster, merket med Schlumbergera White Flame jeg bare "måtte-ha" ...

Jeg synes potten den sto i virket liten, men kanskje det er en slik som liker at røttene har det litt trangt om plassen, eller burde jeg pottet den om?
Noen som har greie på slike og kan komme med tips om hvordan best mulig ta vare på herligheten?

Ha en koselig novemberkveld! :)

8 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

hvite novemberkaktuser er virkelig vakkert :) Jeg har en stakkar stående i ensomhet på planterommet som vel der døden nær, kanskje jeg skulle vanne den... (planteplager, det er meg..)

Elsa sa...

Har prøvd flere ganger med diverse jule-, november- og påskekaktuser.
Uten å lykkes:( Så nå vil jeg ikke planten så ille at jeg prøver flere ganger:)
Men vakre er de når de kommer med blomstene sine.

Mariann sa...

Nydelig plante. Hvor fant du et navnet eksemplar? Jeg ville latt den stå i potten nå foreløpig (bare pass på vanne) og så heller plantet den om i en litt større potte til våren. Da vokser den ved å danne nye ledd og trenger jevnlig vann og litt gjødsel. Lengre netter og lavere temperatur på ettersommer/høst vil stimulere ny knoppdannelse. Noen setter de ut om sommeren og da har de ofte begynt å danne knopper når det er tid for å ta de inn i god tid før frosten kommer. Et kjølig rom eller en kjølig vinduskarm fungerer også.

Laila -Karin sa...

Nydelig plante . Jeg har en julekaktus som min bestemor fikk da jeg var ni år gammel.
Like spennende hver jul om det kommer blomster.
Klem

Grimen sa...

Hei.
Jeg har også en hvit novemberkaktus, uten navn, siden jeg stjal avleggeren for minst 6 år siden. Men jeg måtte ha en ny og mer fargesterk i år, den en nokså knallrosa. Trenger litt farger i år.
Kaktusen din var utrolig søt, dersom du ikke overvanner, så vil den leve i mange år. Lykke til.

Klem fra Grimen

Randines hageblogg sa...

Flott hvit novemberkaktus, de lyser virkelig opp i høstmørket.

Jeg har hatt mine to i mange år. Når de er avblomstret setter jeg dem i et kaldt soveromsvindu, de får en liten skvett vann en skjelden gang. Men når de begynner å sette knopper om høsten får de litt gjødsel, mer vann og får komme inn i varmen. Har aldri pottet dem om/opp.

Lykke til med kaktusen!

Ruth sa...

Mine kaktuser (heter det ikke cacti i flertall foresten?) blomstrer de også. Det er første gang det har skjedd. Og jeg syns de er nydelige selv om den ene er rød ;)(den andre er hvit).

Gratulerer med 100 innlegg. Jeg fikk ikke med meg det før nå. Jeg har vært litt sløv de siste dagene - har ikke fått lest alle bloggene jeg følger. Jeg har ikke greid å sitte og det er slitsomt å stå og småtrippe mens man leser blogger.

Begge bloggene dine er morsomme og godt skrevet og jeg følger denne fordi jeg ikke vet et døyt om blomster og lærer litt hver gang jeg er her inne. Derfor håper jeg det kommer mange, mange flere innlegg fra deg.

Ha en super helg.

Elisabeth sa...

Åee..så vakker!!