onsdag 9. september 2009

Det ble visst ferdig tilslutt...

Utrolig men jeg har faktisk klart å fullføre ett, om enn lite, prosjekt i sommer.
Ting går ikke akkurat så fort her i gården...

Tidligere var det bare (u)gress rundt det meste av 'Storesteinen', men for to-tre år siden plantet jeg sommerfuglbusken (Buddleja davidii 'Black Knight') på enden der.

Slik var det i 2007:

Sommerfuglbusken er den lille kvasten helt til venstre på bildet under



Resten av dette prosjektet begynte vel egentlig med at jeg etter diverse graving for en tid tilbake
avdekket at det var berg under deler av plenen
(ikke rart dreneringen er elendig :( )
og lysten til å få endel av det frem i dagen gjorde sitt til at det ble som det ble.
Lenge visste jeg ikke helt hva jeg skulle gjøre med området og ettersom det er flatt og uten groper til å plante i har det drøyd lenge før jeg kom noe videre.
Men så fant jeg ut at på den ene delen skulle bålfatet få stå, tidligere ble det nemlig svidd/ødelagt gress under det når det var i bruk men nå er det problemet også løst :)
Den andre bergdelen har vært brukt til plassering av potter + at de to uanselige gropene som var der har jeg beplantet med Lammeøre (Stachys byzanthia) og kryptimian, de trives godt på tross av minimalt jordsmonn og tørke.
(Det nye bedet kan skimtes i bakgrunnen)


Slik så det ut i 2008:

(bålfatet har fått plass omtrent der den svarte baljen står)


Etter mye om og men, prøving og feiling (slike stein passer jo sjeldent sammen som byggeklosser :( )
så fikk jeg da til en slags kant jeg kan leve med.
9 halve sekker med kompostert hageavfall ble fylt på
+ 6 sekker med kjøpejord.



Nå har jeg på en måte forlenget kanten på 'Rhododendronbedet' og samtidig fått vel en kvadratmeter mer å plante på og slikt kommer jo alltids godt med :D





Oppi "nyebedet" har jeg hittil plantet
-Geranium sanguineum
-Hosta med hvitgrønne blader
-Hemerocallis, aner ikke hvilken farge...
-Heuchera 'Palace Purple'
-Verbena rigida
-Rose 'Souvenir de la Malmasion'
-Bakkenellik som bunndekkere
-Lavendelstiklinger langs noe av kanten, hvor 6 av 10 faktisk har slått rot og begynt å vokse, resten har gått heden...
Diverse Løvemunn (Antirrhinum) og Matthiola'Antique Pink'ble plantet i hui og hast før ferien siden der var ledig plass samt stukket ned noen snøklokkeløk.
Jeg har også satt ned løker av tulipanene 'Spring Green' og 'Erna Lindgren'.

(Jada, jeg vet at gresset nærmer seg halvmeteren, og burde vært klippet for lengst...)

Jeg ser frem til at det får vokst seg til litt og håper på at det ikke blir altfor mye kræsj.

Kanskje jeg klarer å fullføre enda et av de planlagte prosjktene mine en eller annen gang, listen er laaang...

3 kommentarer:

Villrose sa...

Du verden, her var det andre boller! Er veldig glad i setin, jeg, selv om det tar sin tid å dandere. Men så er noe av vitsen med haging at det skal ta tid :-)

Mariann sa...

Så fint det ble, godt jobbet. Deilig med prosjekter som blir ferdige og så er det jo veldig kjekt med mer plass til planter.

Stubbetufsa sa...

Sånt hagearbeid tar tid! Jeg må være alene om jeg skal få det til, menn skaL gjøre det så fort og effektivt!
Du har vært flink!