torsdag 10. september 2009

ikke alle plantene lar seg påvirke av drittværet...

Det er fortsatt vått og guffent ute, hagen har blitt vannet i rikelig monn av "overgartneren" og det er ingen som helst fare for at plantene skal lide av tørke med det første.
Jeg er sååå utrolig lei og kjenner at hele jeg er i ferd med å surne av det nitriste været.
Det har vært en eneste stor sammenhengende regnbyge siden midten av juli om jeg ikke tar helt feil, ihvertfall føles det slik :(
Har knapt orket å sette beina utenfor døra, langt mindre gjøre noe hagearbeid

Ugresset har fine dager og får vokse i fred, spre seg, ja endog frø seg helt uten min innblanding.

I dag er det utrolig nok oppholdsvær, ihverfall enn så lenge... eller kanskje det bare er jeg som har blitt så følelsesløs at jeg ikke merker regndråpene...

De fleste blomster har nok gitt seg for i år, kun en og annen ettåring ser ut til å holde stand. De har vel ikke annet valg siden de kun har denne ene sjansen til å få vist seg frem.

Løvemunn i diverse farger, panisk stappet ned på ledige plasser før ferieavreise uten at jeg ante hvilke farger som var hva...






Løvemunn har kommet til å havne i favorittkategorien min.
Den er sjarmerende med sine underfundige blomster, den blomstrer leeenge, tåler godt vær og vind og så er det jo også et stort pluss at sneglene lar den være i fred.
I fjor var det en hvit jeg glemte å spa opp og kompostere etter endt blomstring og den kom igjen i år :)

I år skal jeg ikke ta meg bryet med å fjerne en eneste en, kanskje det er flere som har planer om å komme igjen til neste år.

3 kommentarer:

orchis sa...

Ah, løvemunn! Herlige planter! La dem stå over vinteren. En overvintret t.o.m. i min Oslohage en mild vinter. Hos deg er sjansen enda større!
Håper virkelig været bedrer seg hos dere snart. Noe av regnet kunne heller falt her. Alle venter på det. Min gamle nabo som knapt begriper hva internett er, har likevel forstått at det gir meg mulighet til å følge med været. I forgårs spurte han igjen: "Får vi vann snart?". Måtte skuffe han.
Ønsker deg en fin dag!

Ruth sa...

Du har så mange nydelige blomster. Her har hagen mitt gått for lut og masser av kaldt vann hele sommeren. Det er så vidt knopper på erteblomstene mine og fuchian har så vidt blomstret. Helt sprøtt. Møkkasommer!!

Man blir SUR av for mye regn. Det er det ingen tvil om. Håper høytrykkene når dere også.

Røsslyng sa...

Orchis, jeg håper dere snart får det dere trenger av regn, tørste planter er ikke mye bedre enn druknede.
Litt bedre fordeling av været på kloden hadde gjort seg! :)

Ruth, hagen her også har gått for lut og kaldt vann store deler av sommeren, mest kaldt vann dog ;)

Ha en finfin dag videre! :)