onsdag 12. mai 2010

Ajuga reptans

Krypjonsokkoll. Bugleweed

Jeg simpelthen elsker denne lille vintergrønne planten med sine fantastiske bladfarger.
Den trives de de fleste steder fra dyp skygge til sol, men erfaringen min er at fargene kommer best til sin rett i halvskygge med litt sol deler av dagen.
Den lager på kort tid et teppe som annet ugress har vanskelig for å komme opp igjennom, selv hanefoten (Aegopodium podagraria) må gi tapt.
Selv om den sprer seg med rotslående utløpere er den ikke problematisk å ha med å gjøre, den er lett å luke bort om den skulle komme litt på ville veier siden den har et veldig grunt rotsystem.
Den blomstrer i mai-juni og blir ca 10-15 cm høy,den finnes med blå, rosa eller hvite blomster.
Selv har jeg bare
 'Atropurpurea'(blå blomster),

'Burgundy Glow' (blålilla blomster),



'Braunhertz' (blå blomster),


'Chocolate Chip' (blågrå blomster),

'Rainbow'/'Multicolor' (blå blomster),

'Alba' (hvite blomster)
(mangler bilde)

og Ajuga pyramidalis 'Metallica Crispa' (blå blomster)


men ønsker meg maaange flere sorter!

Dessverre formeres ikke disse med frø men ved deling av utløpere
og utvalget her i landet er nokså skralt...

Den får også være i fred for sneglene, dvs det hender de søker tilflukt innunder bladene men plantene blir ikke nevneverdig spist på.
Den er nøysom hardhaus og krever ikke annet stell enn at man holder den innenfor tiltenkte vokseområde.

'Burgundy Glow' har en tendens til å fryse litt tilbake enkelte vintre men er så vakker i fargespillet på bladene at jeg tilgir den den litt pinglete oppførselen.


Ajuga reptans har vært nevnt i engelsk middelalderkultur som sårhelende og jeg har lest at den derfra har kommet til Norge via de engelske klostrene som ble grunnlagt her i middelalderen.


ØNSKER DERE ALLE
EN FANTASTISK FLOTT LANGHELG
OG KRYSSER FINGRENE FOR BRUKBART HAGEVÆR! :)



3 kommentarer:

IngunnBW sa...

Dumt man ikke kan så dem, for jeg likte Alba så godt. Jeg hadde den vanlige i den forrige haven min, men var ikke så beistret for de lilla blomstene mot det røde bladverket. Men Alba var nydelig :) Du verden for et fargespill det er på noen av bladene du viser! Vakkert!!

... sa...

Veldig interessant, jeg visste ikke at ajuga fantes i så mange variasjoner. Kjempefine bilder, som får frem forskjell på farger, blader og blomster.
Jeg har den vanlige typen (atropurpurea, tror jeg), den vokser både i bed og plen. Hvis den klarer å holde skvallerkålen unna skal jeg jammen flytte den nederst i hagen der skvallerkålen vandrer inn.

Nå skal se etter flere typer ajuga i hagesentrene i sommer!

Torill sa...

Visste heller ikkje at ajuba fantes i så mange varianter. Har hatt to sorter men er forsvunne, hadde gløymt dei ut eg. No har eg berre den ville varianten, jonsokkål. Go`helg !!