lørdag 22. mai 2010

Løvetann og glede

Alt som blomstrer nå er til stor glede etter den lange kalde vinteren og jeg føler kanskje på mange måter jeg setter større pris på det i år en foregående år...

Den hvite rhododendron

Tulipanen 'Purissima'

Aurikler

Forglem-meg-ei
Jeg er så takknemlig over å ha en hage å pusle med! :)

Ja, selv løvetann får meg i godt humør i år der de lyser som små soler i rikelig monn i gresset.
Men i går plukket det meste av løvetannhodene til løvetannsaft og deretter var det bare å gå igang med å fjerne løvetannrosettene fra nederste del av plenen. Selv om den er sjarmerende på sitt vis trenger jeg den ikke over hele hagen, så i bedene og ene delen av det jeg prøver å få til å se ut som en plen blir den luket, oppe ved bærbuskene får det heller være litt rufsete "villmark".
De er svære og gjenstridige disse røttene så det var ikke alt som lot seg fjerne. Nå er plenen full av gapende svarte hull men det gror seg nok til av seg selv etterhvert.

I dag regner det, men det er greit det også så jeg får gjort litt annet enn å bare gå å sulle rundt i hagen


Ha en fantastisk flott pinsehelg! :)

5 kommentarer:

... sa...

Nydelige bilder fra hagen din! Her har rhododendronene enda bare knopper, håper de snart blomstrer.

Ha en flott pinsehelg :)

Margrethe sa...

Jeg tenker ofte at jeg er veldig heldig som har en hage å stelle med. Det er noe uforpliktene og lystbetont det å går rundt og "sulle" i hagen. Mange problem løser seg av seg selv da. Løvetann er en nydelig blomst, men det er jo slik med den at får den slippe til så overtar den helt. Og det vil vi jo ikke :-). Fine bilder fra hagen din både i dette og forrige innlegg. Ha en fortsatt god pinsehelg.

IngunnBW sa...

Enig med deg; etter en lang vinter setter man enda mer pris på våren når den endelig kommer. Jeg trekker inn og nyter duften av sommer som ligger og venter utenfor husveggene. Det lukter så godt!

Den tidligste Rhododendronen min (som pleier å blomstre i begynnelsen av mai)har så vidt begynt å folde ut den første blomsten. Bildet av din var nydelig!

Du har så vakre bilder av blomster fra haven din, mye fint som gror hos deg :)

Villrose sa...

Så mye lekkert! Særlih hvit Rhododendron. T. Purissima hører til favorittene her og.

Ikke dårlig å få nytte av løvetanna...

elle-melle sa...

Det gir mye glede å ha en hage:)
Jeg er også så glad for min hage, men løvetannen har jeg aldri brukt til annet enn komposten. Kanskje det var på tide å bruke denne til noe annet også. "if you can't beat them - eat them" er det vel noe som heter:))
Her er det tørt og jeg har sprederen på, men skulle gjerne hatt litt (bare litt) hjelp fra oven. Vi har vanningsrestriksjoner så det er vanskelig å nå over hele hagen med bare en spreder.