tirsdag 11. mai 2010

Aurikler

Jeg har ventet og ventet...


...på å nyte dette synet


Aurikler er herlige blomster! :D




Skulle gjerne hatt flere sorter
Sådde noen i fjor som ikke er særlig store ennå og kommer neppe til å blomstre dette året så jeg får vente i spenning ennå en tid før jeg får se hvilke farger som åpenbarer seg fra disse

Vel, for å være helt ærlig har jeg ikke helt skjønt dette med aurikler. Både Primula auricula og Primula pubescens blir kalt aurikler etter det jeg har oppfattet. De jeg har sådd er ihvertfall P. pubescens, hva den gule og brune er aner jeg ikke men jeg kaller begge disse for aurikler selv om det kanskje er helt feil...


9 kommentarer:

Anonym sa...

... og jeg kaller de med glatte blader aurikler og de med loddne for primula... :?

Mariann sa...

Jeg gjør som smgj når det gjelder navn på disse.

Var heller ikke så glad i disse før, men det har kommet med tiden. Det blir spennende hvilken farge det blir på blomstene på de du har sådd.

Kathrine sa...

Nydelige! Jeg har to varianter, to gamle sorter. Kommer vel bilde av begge til meg etterhvert.

:-)

hajal. sa...

Forskjelen på auriklar og auriklar er som følger:
Primula auricula er den opprinnelige arten som veks vill i Alpane er vanlegvis gul (men det finst også fiolette variantar av den).
Primula x pubescens - skal eigentleg kallast Hageauriklar. Denne oppstod som kryssning mellom P. auricula og P.hirsuta.

Flotte aurikkelbilder ! :)

hajal. sa...

Skulle sjølvsagt skrive at P. aurikula og P. x pubescens ser nokså like ut så i praksis er alle auriklar for meg... ;-)

Unknown sa...

ÅÅh er det slik de kommer, inni der? Da må jeg ut å sjekke den jeg fikk av Hajal i fjor...

... sa...

Jeg har ikke aurikler i hagen, bare primula. Tror jeg må anskaffe noen etterhvert, de er nydelige!

Skal bli spennende å se hvilke farger det blir på de små auriklene dine :)
Ha en fin langhelg!

hajal. sa...

Gløymde å skrive at den gule med mørkebrunt ikkje er aurikkel ,men primula polyanthus 'Golden Lace' nydelig fin den også! :)

Røsslyng sa...

hajal: Tusen takk for alle opplysningene :)