lørdag 1. mai 2010

Lønn for strevet...

I dag har jeg hatt en økt i bakhagen, met er mye som gjenstår før det området blir slik jeg ønsker det.
Det gledelige er at jeg ser at jeg har vært relativt grundig med ugresslukingen der jeg i fjor begynte å opparbeide nye bed og prøvde å få litt skikk på villnisset, for det var ikke mere ugress i de bedene enn andre steder i hagen.
Og plass til en god del planter er det fortsatt også :)

Hanefot er jeg blitt så vant med å luke med årene så dagens irritasjonsmoment var alle lønnespirene som popper opp alle steder.
Dette er hva jeg plukket ut av lønnespirer bare fra bedene bak
Disse skal jeg klok av skade ikke kaste rett på komposten, de vokser jo bare videre der og er tilsynelatene umulig å ta kverken på om de ikke tørkes først, derfor har jeg sortert dem ut så de kan lide en sakte død

Den store bergklematisen har med god hjelp av vinterens snø tynget slik på kirsebærtreet den har overmannet, at greiner av det har brukket og clematisen har inntatt en uryddig posisjon og ligger å slenger litt ned i bakken hist og her. Tror jeg må beskjære den litt og finne på noe annet den kan klatre i også, muligens et armeringsnett hengt opp på garasjeveggen? Hmmm...

Og været? Ja, i dag har solen vært innom, herlig på tross av den hersens vinden den hadde med seg.

Fortsatt god hagehelg til dere alle!


4 kommentarer:

elle-melle sa...

Er det ikke deilig å se at det nytter!
Når man ligger der med baken i været og nesa i jorda og forbanner alt ugress og ønsker det dit pepperen gror, ryggen blir stiv og hendene slett ikke en "dame" verdig, og SÅ neste år er det ikke lenger så ille som det kunne vært:) Jo da er man fornøyd og tilfreds og glad for den jobben som ble grundig gjort året før:
Du har vært flink!!!

... sa...

Det problemet du har med lønnespirer i bedene har jeg med spirer fra ask. Jeg oppdaget at jeg faktisk var i ferd med å få ask som bunndekker i et par av bedene i vesthagen... Det var bare å luke i vei!

Her har det regnet i hele dag, men ble opphold mot kvelden. Håper på hagedag i morgen.

Ha en fortsatt fin Maidag :)

Margrethe sa...

Ja luking slipper vi ikke unna, og jo bedre forholdene blir for plantene vi ønsker, jo bedre blir de for "ugress" også. Men det høres ut som om du er vinneren denne gangen. Og tenk å ha plass til flere planter da! Det har jeg oppdaget at jeg har også, så nå venter jeg bare på varme.

IngunnBW sa...

Luking er ikke noe moro nei, men du verden for en takknemlig jobb - det blir jo så fint etterpå! Jeg venter med å luke til jeg vet at det er ugress og ikke spennede frøplanter, jeg har en del nye stauder og kjenner ikke alltid igjen verneverdige spirer. Så har jeg sådd en del valmeer, de vil jeg jo heller ikke luke bort :)