torsdag 13. mai 2010

Rapport fra dagens dont...

Plantene bak den store steinen er gravd opp, mere jord fylt på og jeg plantet tilbake Matremplantene (Tanacetum parthenicum) som sto der fra før pluss Hemerocallis 'Midnight Dynamite', ca 20 knoller til oransje Montbretia, Potentilla nepalensis 'Mrs Willmot', en akeleie, litt av en høstfloks, de tre orientvalmuene og noen avleggere av den varigerte skyggesildren min.
Jeg tror nok også jeg skal få plass til Kempeverbena (Verbena bonarensis) når de blir klar til å flytte utendørs, det ser ihvertfall slik ut før ting får vokst seg til og Montbretia ikke har kommet skikkelig opp av jorda.
(bak steinen hvor jeg har "ommøblert" i dag)
(fremsiden av bedet ved 'Storesteinen')
Den rosa rylliken min som sto her har sagt takk for seg, så jeg må nok anskaffe meg en ny.

Plantene som ble gravd opp skal få flytte andre steder når jeg bare får summet meg litt.

Mere jord er også fylt på i det bedet jeg laget der rosekrattet tidligere var og så fikk jeg plantet Pionen 'Bowl of Beauty', Kjempekrage, hvit Løytnantshjerte (Dicentra spectabilis 'Alba'), Småhjerte (Dicentra formosa) og tre små "aurikler".

 Ene delen der skal jeg ha massevis av busknellik (Dianthus barbata) på, noen er flyttet dit fra oppkjørselbedet pluss at jeg fant en masse småspirer som jeg har "transplantert" dit så nå krysser jeg fingrene for at alle de spirene virkelig er selvsådde busknellik og ikke noe annet jeg må luke meg fordervet på fremover.

(Nellikspirer???)

Borterste delen av dette bedet er ennå ikke ferdig, det gjenstår å kutte grundig av naboens forvokste ripsbusk, luke opp ørten skudd av rugosarosen hans som tyter opp alle steder, luke store mengder hanefot for deretter å bære stein og lage kanten ferdig osv osv...
Ja, jeg har nok å ta meg til fremover...

(den røde streken er nabogrensen, den gule er hvor steinkanten rundt skal fortsette)

Den gulgrønne dagliljen jeg kjøpte i går har jeg plantet i 'Rhododendronbedet', tror fargen vil passe der.

Jeg har allerede brukt opp fem av jordsekkene, en slik sekk er nesten bare "ett spøtt i havet".

Blodripsen ser ut til å ha forfrosset seg i vinter og bare noen av greinene bærer blomsterknopper og løv i år. Her må nok en hard beskjæring til er jeg redd for. Den har vært ute i hardt vær før og tålt beskjæring bra så jeg regner med at den kommer seg med tid og stunder denne gangen også

Sommerfuglbusken ser også ganske livløs ut :( men jeg har skamklipt den ganske mye så da er det bare å vente i håp om at det kommer nye skudd om ikke altfor lenge.

Alle rosene er ferdigklippet og bålfatet funnet frem for å brenne kvistene siden mye av det hadde greinbrann. Lønnespirene som har ligget til tørk skal få lide samme skjebne

(bålfatet klart til opptenning)



Ellers blomstrer nå flere narcisser


tulipanen 'Orange Emperor'



og 'Purissima'


og en papegøyetulipan jeg satte i høst.

Egentlig er jeg ikke noe videre begeistret for papegøyetulipaner men denne var igrunn litt ok, men jeg har bommet fullstendig på blomstringstiden til 'Spring Green' som denetter mine planer skulle blomstre samtidig med, men den er såvidt bare i knopp ennå.

Nå er jeg dautøtt og oppbrukt for i dag
En hel dags sjauing i hagen tar på


2 kommentarer:

... sa...

Wow, for en jobb du har gjort! Og det ser ut til å bli veldig fint :)
Det føles alltid godt å få unna en skikkelig sjau i hagen og få ting gjort. Håper du nyter en fortjent kveldshvil!

Den øverste narcissen ligner på en jeg har i hagen. Her er den fortsatt i knopp.

God helg til deg :)

IngunnBW sa...

Så effektiv du har vært! Det kommer til å bli et syn når alt det fine du har plantet blomstrer :)