fredag 14. mai 2010

Bakhagen i fokus

Har hatt en lang økt i hagen i dag også, akkopagnert av strålende solskinn :D
I dag var det bakhagen som var i fokus så nå regner jeg våronna der for unnagjort.
At det fortsatt mangler endel teglstein og annen stein til kanting av bedene får bare være inntil videre. Ei heller har jeg bestemt meg for hva jeg skal gjøre med områdene mellom/utenom bedene...

Jeg har flyttet noen Ajuga reptans 'Braunhertz' og 'Burgundy Glow' bak som skal gjøre nytte som bunndekker under kirsebærtreet som ikke fungerer til noe annet enn clematisstøtte, dessuten noen flere rosa Geranium macrorrhizum til å dekke bedre under syrintreet for å prøve å forhindre rotskudd fra syrinen å dukke opp i hopetall. Plantet noen der i fjor også, men tydligvis ikke nok.

Noen dagliljer som sto i norhjørnet, og aldri har giddet å blomstre, har også fått flytte bak. Det er vel enten H.lilioasphodelus eller H.fulva men sikker kan jeg ikke være før jeg har sett dem i blomst.

I tillegg har jeg plantet noen oransje Montbretiaknoller, jordskokk, en Geranium jeg ikke aner hva heter, og en oransje høstfloks (P. paniculata 'A.E.Amor') og også flyttet bak noen nattlys og en annen høstfloks men den aner jeg ikke helt ennå hvilken farge den har for i mine bed finnes ingen etiketter for det synes jeg blir skjemmende i bedene.

Dessuten har jeg flyttet de to 'Nostalgie'-rosene mine og noen Darwinhybrider (tulipaner) til bakhagen. Der står flere slike tulipaner fra før og jeg synes det er finest når det er mange like sammen.
Det gjorde litt vondt å kutte blomsten av de nyutsprungne tulpanene men jeg tror de har best av det slik at de heller kan bruke kreftene sine på å etablere seg, flyttede tulipaner har dessuten en tendens til å bare bikke over å se skrale ut etter flytting.
Rosene har vært litt vanskelige å matche de andre plantene, men jeg tror at der bak vil de passe bedre samen med mye gult, hvitt, blått og lilla. Vi får se...

Lønnen jeg kjøpte (Acer palmatum 'Atropurpurea') har jeg også fått plassert :)

En avlegger av vanlig Løytnantshjerte har jeg plantet under syrinen, der den får selskap av bl.a akeleier, skyggesildre og hvitblomstrende grønnbladet Ajuga.
Liljekonvallene som jeg flyttet dit i fjor har jeg ikke sett snurten av ennå, de ser ut til å være borte vekk :(. Kanskje de har dratt samme sted som de små frøsådde akeleiene jeg plantet der.

Silene dioica og alle de forskjellige Geumsortene jeg flyttet bak i fjor er også borte, trodde disse var såpass hardføre at de skulle tåle selv en slik vinter som har vært.
At Armeria maritima 'Alba' forsvant overrasker ikke like mye så sørpevåt som høsten var.

Neste økt på baksiden av huset blir å gjøre det gangbart i det smale området fra bakhagen til nordhjørnet. Der er det nemlig fortsatt gjenngrodd av hanefot, bringebær, fagerfredløs, bregner, høymole osv osv , det hadde nemlig vært litt ok å kunne gå rundt hele huset uten at det føles som å være på jungelekspedisjon.

Nå skal jeg sige ned i sofaen og ikke gjøre det dugg mer i dag ...

GOD HELG !!!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har gjort deg fortjent til å hvile på laurbærene, høres det ut for.

ASSA sa...

Skal si du har gjort en innsats og fortjener en pause!

Jeg ønsker deg og dine en flott 17.mai!