søndag 2. mai 2010

Hageøkt med litt av hvert

Nok en hagedag med solskinn :D
og idag holdt den hersens vinden seg unna.

Agurkurten min jeg har i en av krukkene ute
var blitt et sørgelig syn så jeg har fjernet restene av den og sådd noen frø jeg hadde liggende.
Ikke særlig mange akkurat, men om alle spirer
holder det sikkert til å fylle ut krukken.
Dillfrø er også direkte sådd ute i dag til tross for at vi fortsatt har frostnetter...

En Iberis sempervirens (snøsløyfe) har jeg delt og flyttet
til henholdsvis 'pipebedet' og det nye bedet jeg laget ved 'store steinen' i fjor.
Håper de vil blomstre i år for selv om jeg har hatt de i to år har jeg ikke sett snurten av så mye som en knopp.

Pipebedet har jeg gjort om en del på i dag.
Den store tuen med hvit Geranium macrorrhizum er fjernet siden den ble altfor dominerende der og holdt på å ta over hele bedet. Planen for den er å flytte den til bakhagen der kan kan boltre seg i et litt større omfang i bakkant av 'langbedet' mot naboens steinrøys.
Litt av en hvit høstfloks og en hvit løytnantshjerte jeg har delt har jeg plantet der så nå består 'pipebedet' av Pionen 'Dr.Aleksander Flemig', hvit høstfloks, hvit løytnantshjerte, Viola labradorica, bakkenellik, og krypfloks, en akeleie jeg ikke husker fargen på og en sedum jeg ikke husker navnet på i farten.


Endel av rosene har jeg klippet.
Mange roser ser ut til å ha hatt en litt for tøff vinter i år. 'Evelyn' ser ut til å ha råtnet nedest ved jorden så det spørs om den noensinne kommer seg igjen. Mange av rosene har også hatt greinbrann så her er det bare å krysse fingrene og se hvilke som tar seg opp igjen eller om de må skiftes ut :(
Men noen er det håp for, de er kommet godt i vekst allerede

Bedet i 'gamledammen' og oppover mot 'primulabedet' er også rensket.
En hvit og en vanlig løytnantshjerte er delt for å få litt flere planter.
Jeg drømmer om en liten "skog" av løytnantshjerter bak rhododendronen så jeg har funnet ut at jeg nå trenger tre til av den rosa og minst fem av den hvite.

Den lysegule primulaen og en lilla er også delt og spredd litt utover i 'primulabedet'. En bit av den lilla og tre biter av den lysegule har jeg flyttet til  'rhododendronbedet', der mangler litt blomstring på denne tiden hvor jeg higer etter farger og blomstring.
Nyflyttet lilla primula i 'Rhododendronbedet'


Den lilla primulaen i 'primulabedet' etter deling,
nok igjen til å få fin blomstring neste år også.

Jeg har også plantet ned hostaen jeg kjøpte meg på torsdag, klumpen var såpass stor at jeg fikk delt den i to, så nå håper jeg på to flotte hostatuer der.
Nyplantet Hosta i 'gamledammen'

Nå er jeg stiv og støl i både armer og rygg etter all lukingen så i kveld skal jeg bare sige ned i sofaen og se 'Lille Dorrit' på NRK 1.

Eh, holdt nesten på å glemme å nevne at det ikke er lenge til tulipanblomstringen starter, knoppene vises hos mange og denne rødmende saken kommer nok til å bli den første som springer ut i år


Håper alle dere med snøfri hage har hatt en strålende hagedag!
Og dere som fortsatt har snø...tja, hva skal man si annet enn at jeg beundrer tålmodigheten deres :)



2 kommentarer:

elle-melle sa...

Du er så flittig og får så mye unna - jeg blir helt stum av beundring. Jeg skjønner godt at du bare ønsker å sige ned i sofaen i kveld:))
Tulipanene er på god veg her også og de er fryd og glede!

... sa...

Så flink du har vært, og det har nok blitt fint i hagen din :)

Greinbrann ser det ut som en del av rosene mine som overlevde vinteren også har fått, dessverre.

Ha en fin uke :)