fredag 8. mai 2009

Hallooo der oppe, det er nok nå!!!!

Hagen lider ikke lenger av tørke akkurat. Ute er det et ruskevær av en annen verden, det regner trollkjerringer og alle helvetes vinder er løs.

En stakket stund var her litt oppholdsvær og på vei ut for å tømme kompostskålen registrerte jeg at D.'Galahad' som hadde kommet nesten halvmeteren opp har brukket tvers av. Den var ny i fjor så jeg har ennå tilgode å se den i blomst men det spørs nå...
Den avknekte biten har jeg bare stukket ned i jorden, og er jeg ekstra heldig så kanskje den slår røtter selv om jeg tviler på det, men det er ihvertfall forsøket verdt. Ellers får jeg bare krysse fingre for at det kanskje kommer opp ny vekst fra roten.

Tulipanene ser heller ikke ut til å like været noe særlig, de slenger rundt seg med kronblader i frustrasjon, andre har gitt opp og ligger langflate.
De som fremdeles står i knopp håper jeg klarer seg fint på tross av drittværet for jeg synes at jeg fremdeles har en god del blomstring til gode.

Her er noe av det som har vært:
Lilla tulipanner har jeg visst endel av, de er kjøpt som 'Attilla', 'Passionale', 'Purple Prince' (og kanskje andre sorter også som jeg ikke husker i farten) men etter mange ommøbleringer i bedene aner jeg ikke lengre hvem som er hvem, de er ganske like...






'New Design'
Den gjør endel av seg, selv før blomstringen, p.g.a sine flotte blader.






'Shirley'
Dette er en tulipan jeg liker kjempegodt
Lyslys kremgul når den springer ut for så å gå over i hvitt, hele tiden med små lilla sjateringer







T. viridflora 'Dolls Minuett'
Vakker og blomstrer godt til tross for at den ikke er bortskjemt med for mange soltimer der den står. Fargen er nokså mørk skarp rosa men den virker alikevel ikke glorerte synes jeg.




Siden det ikke har vært mulig å oppholde seg utendørs i dag så har jeg endelig fått klippet ned noen av pelargoniumene og satt stiklinger av toppene, de var blitt glisne og langbeinte. Dette burde jeg jo ha gjort for ukesvis siden, men bedre seint enn aldri...
Nå gjenstår det bare å se hvor mange som røter seg...

Fremdeles ser pelargoniumene fæle ut og trenger både ompotting og en ordentlig frisering, men det får bli en annen dag....




4 kommentarer:

solfrid sa...

Så flink til å huske navn på tulipanene. Mine er lilla, lilla, lillia, rosa, hvite og lilla;D Kaos? Yes. Har klart å holde de unna rådyrene, men lurer på om ikke vinden tar knekken på dem snart. Regne har det gjort, men det vinden som sliter.

solfrid sa...

Fine tulipaner, det glemte jeg å si;D

Anne på Moseplassen sa...

nydelige tulipaner! Her har det regnet og blåst i hele dag, men det har resultert i masse besøk i hagen av fugler, ekorn og rådyr, så da var det i grunnen helt greit å sitte inn og se ut :)

elle-melle sa...

Vind her og - tulipanene flagrer og kirsebærblomstene fyker av treet. Håper det snart tar slutt med den blåsinga før treet står der helt ribbet for blomster - selv om det skal noe til, så mange blomster som det har.
Men jeg liker IKKE vind, da ville jeg faktisk heller at det regnet for det er jo tross alt litt nyttig.
Hva er den forbaskede vinden god for?