onsdag 27. mai 2009

Tulipanblomstring i 'Gamledammen'

Regnet og vinden som har preget de siste dagene har gjort sitt til at de gjenværende tulipanene ikke lengre er noe særlig pryd for øyet.
Heldigvis har jeg rukket å fotografere litt før værgudene tok luven av dem.

Disse tre ser ut til å trives i hverandres selskap og kler hverandre også fargemessig synes jeg.

'Princess Irene'
Behagelig oransjefarge, langt fra skrikende med fine sjateringer.


'Couleur Cardinal'



'Jan Reus'
Staut og stilig i en dyp rød behagelig farge




Dette bedet ligger nokså skyggefullt til og derfor blomstrer det alltid litt senere her enn andre steder i hagen, en fordel siden det forlenger tulipansesongen en smule. Dessverre var mengden redusert betraktelig fra i fjor, det skyldes nok at plasseringen hverken er særlig solfylt eller tørr.
Mulig jeg anskaffer noen flere av av 'Jan Reus' og 'Princess Irene' til høsten, kardinalen kan jeg klare meg uten...


2 kommentarer:

elle-melle sa...

'Princess Irene' har/hadde jeg også. Den er flott, men har blitt ganske redusert i år. Det er vel slik med mange tulipaner at de forringes etter noen år.
Det har regnet og blåst ganske godt her og, så tulipanene er snart en saga blott.

Villrose sa...

Enig med sortsvalget ;-)