tirsdag 12. mai 2009

Hjertelig...

Dicentra spectabilis

ca 80 cm høy staude som trives godt i fuktighetsbevarende jord i halvskygge/skygge.
Den kom til Norge på slutten av 1800-tallet og hører til blandt de såkalte gammeldagse staudene.
På våren får den ranker med søte små hjerteformede blomster.
De krever lite stell og trives med å stå i fred på samme vokseplassen.
D. spectabilis 'Alba'


Hos meg er de på sitt flotteste nå, selv om det er en stund siden de begynte blomstringen.
Jeg synes de gjør mye av seg og munter opp på skyggefulle plasser, og skyggefulle plasser har jeg mye av så da er det godt det finnes noe vakkert og blomstrende som også trives der.

I slekten Dicentra (som betyr to sporer) finnes bl.a også småhjerte (Dicentra formosa) og fenrikshjerte (Dicentra eximia)
Disse er mindre av vekst og egner seg godt som bunndekke.

Med sitt grågrønne flikete bladverk og hvite eller gammelrosa blomstrer som dukker opp sent på våren og holder seg utover sommeren synes jeg disse er et must i hagen.



D. cucullaria

Denne lille er utrolig søt og blomstrer tidlig, hos meg i april.

Jeg ønsker meg mange, mange flere sorter av Dicentra!!!


4 kommentarer:

Sine sa...

Dette var kjekt å lese. Jeg har den rosa og den hvite, men visste ikke så mye om dem. Kjekt med slike innlegg.

Rekkehuset sa...

Enig, de er kjempesøte! Jeg måtte flytte min rosa i fjor, og det likte den visst ikke noe særlig for den er mindre i år enn den bruker. Småhjertene kommer nå og de er også så søte:-)

elle-melle sa...

D.cucullaria har jeg aldri hørt om, men den så søt ut. Fins den bare i hvit?
Jeg tror den havner på ønskelista mi etter å ha sett den her.
Rød og hvit D.spectailis har jeg og D. eximia også, og jeg liker dem godt alle sammen.

Røsslyng sa...

Juni: Jeg aner ikke om D.cucullaria finnes i annet enn hvitt, kanskje gooogle vet?