lørdag 2. mai 2009

Mer løk enn sunt er...

I dag har jeg ikke fått gjort stort ute selv om regnet ga seg og det ble brukbart vær igjen.
Må innrømme at jeg er stiv og støl etter alle timene med luking i går og det å bøye seg kjennes ikke helt komfortabelt i dag, tvert i mot...

Gladiolene står fortsatt i gangen og der står de sikkert godt... tenker som så at siden de har klart seg innendørs innpakket i avispapir alle disse månedene så tåler de nok noen dager til...

Spadde opp to tuer med snøklokker i går og en tue med narcisser siden de sto midt i et område jeg har tenkt å RoundUp-spraye alt ugresset i og da kan jeg jo ikke risikere å ta knekken på disse også.

De oppspadde løkplantene har jeg i dag fått filtrert fra hverandre slik at de ble ugressfrie og klar til replanting, det blir litt av en jobb å få dem satt ned igjen for det er godt og vel tre hundre snøklokkeløk og i overkant av hundre narcisser. Løkene har stått trangt og det har vært dårlig med blomstring på dem, så en deling var uansett på høy tid. De har vel ikke fått noe forpleining på en mannsalder...

Krukkene inneholder ferdigrenskede løker og "kladeisen" til venstre er snøklokker som på tidspunktet når bildet ble tatt ikke var rensket

Tre tuer med narcisser gjenstår å spa opp fra bakhagen, undres på hvor mange løk det blir, for tuene er solide, store og eldgamle.
Selv om enkelte av løkene er nokså små, langt under salgsstørrelse så krysser jeg fingre for en overdådig vårblomstring om noen år :)



Narcissen 'Thalia' blomstrer ørlite senere enn de andre og er på sitt fineste nå. Skulle gjerne hatt flere av den sorten men så var det dette med plass da...

Thalia var etter sigende gudinnen for blomstring og beskytter av teaterkunsten, og hagen kan vel, med litt fantasi og velvilje, sees på som et teater der de forskjellige plantene utspiller sine roller i stadig skiftende kullisser ettersom året går...




3 kommentarer:

Soleien sa...

Litt av en jobb å rense slik du har gjort her!
Så fine narcisser du har! Jeg har kun noen få 'tête à tête' (lave knallgule) og de gir meg ikke noe særlig. Thalia er skrevet på ønskelisten :)
Vårhilsen!

Villrose sa...

Støl du også ;-)

Hm. Er det tid for å legge gladioler også? Har vist noen "få" liggende, ja. Lekre Thalia!

elle-melle sa...

Tenk så flott det blir med løkblomstringen til neste år?
Det er litt av en jobb du har gjort!
Thalia var nydelig!