søndag 10. mai 2009

Trøsteshopping


Har hatt årets første hagesenterbesøk i dag!
De fleste andre med hageinteresse har nok allerede hatt utallige turer til hagesentere hittil år, men så hører ikke jeg akkurat til den delen av befolkningen som er så glad i butikker og handling at det gjør noe...
Det er utrolig hva en tur på Plantasjen kan gjøre med et labert humør selv om Plantasjen igrunn er et tragisk sted hva utvalget av planter angår...

Med meg hjem ble alikevel: :)
-Erodium reichardii 'Album'
-Lavandula angustifolia 'Edelweiss'
-Primula rosea 'Gigas'
-Buxus sempervirens Arborescens
-Hosta fortunei 'Albapicta'
+ en navnløs Hosta samt hønsegjødsel.

Jeg hadde trengt noen flere Løytnantshjerter men det hadde de merkelig nok ikke. Arrrg!

Og siden jeg er så lei av å bruke tid på å lete etter småredskapene når jeg trenger dem så kjøpte jeg liksågodt to "lukeklør" og en ny plantespade også siden de hadde sånn 'ta tre betal for to'.
Nå har jeg slik at jeg kan ha ett sett i liggende bakhagen i stedet for å måtte gå rundt hele huset for å hente hvis jeg finner på at jeg skal bare, skal bare...
Ellers trengs det alltids noen i reserve for jeg har en tendens til å rote dem bort, legge dem fra meg i et bed eller igrunn hvor som helst...

Når været først har tenkt å være grått og kjipt kan man ta med seg de fordelene det faktisk er med regnvær, så nå har jeg fått gjødslet men slipper å vanne.
Hele hagen har fått så det monner, både bedene og plenen. 2 sekker med hønsemøkk (peletert hønsegjødsel som det heter på fint) gikk med.
(Siden jeg blir en doven stuegris av dette været så slipper jeg også å kjenne noe særlig til eimen av hønsemøkk som nå ligger over hele hagen, for det lukter ikke akkurat godt.)
Kanskje det er fordi det passer så godt å gjødsle i slikt et vær at det kalles møkkavær?

Plantingen av nykommerne får jeg ta en dag jeg orker.
Selv om jeg tror jeg vet hvor jeg skal plante dem er det litt godt å ha dem stående i pottene også slik at hjernen kan spinne litt rundt hva, hvor osv
Mulig det kan bidra til at hagelatskapen avtar litt???



2 kommentarer:

elle-melle sa...

Å gå i butikker er ikke min favorittbeskjefigelse heller, spesiellt ikke klesbutikker. Jeg kan ikke fordra det styret med prøving i små avlukker og aldri så finner jeg det jeg liker heller-så da lar jeg være.
Men det bli noe annet med hagesentre og gartnerier, der kan jeg bruke både tid og penger.
Du hadde fått med deg mye fint fra Plantasjen og lysten til å plante kommer sikkert. Håper det blir litt bedre i været i dag.

Det er noe rare greier det med hageredskaper, her har de en tendens til å bli borte om de er aldri så svære. Jeg har ikke tall på alle de gangene jeg har vandret rundt på leting etter både spade og greip, og de små spadene og saksene har jeg også flere av, men de forsvinner likevel. I år har jeg hengt opp ei kurv i et tre like ved drivhuset til den slags, men merkelig nok er den nesten alltid tom. Må nok bli mye flinkere til å rydde etter meg hvis det skal funke med den kurven. Men så skal jeg bare.....

Rekkehuset sa...

Ja, en liten shopping-tur kan gjøre underverker med humøret:-) Hagelysten din er nok snart tilbake!
Jeg har ikke plantet annet enn 10 stemor i krukker enda jeg, synes det er såpass kaldt om natta at jeg har ventet. Men nå er det nok snart på tide med en hagesenter-tur!
Ha en fin uke, klem Hanne.