tirsdag 5. mai 2009

Litt tulipaner og litt småting unnagjort...

Tulipaner er en viktig del av vårens blomstring og hadde det ikke vært for at jeg pleier å bli så drittirritert på at de bruker så evig laaang tid på å visne ned igjen etter blomstring og at også sneglene synes tulipaner er en delikatesse så hadde jeg nok hatt enda flere.
Det finnes så utrolig mange vakre sorter og velger man litt med omhu kan man ha blomstrende tulipaner fra april til juni, men jeg pleier ikke tenke så rasjonelt ved innkjøp så det blir helst at jeg skaffer meg de jeg synes ser fine ut.
Enda en ting som er litt problematisk jo at hvor jeg enn graver og prøver å plante noe så støter jeg på løker. Men akkurat nå er disse problemene skjøvet litt i bakgrunnen og jeg gleder meg over at tulipanene nå har satt i gang blomstringen for fullt :)


'Angelique' :)

Jeg synes denne tulipanen er sååå flott, dessverre er det alltid noen av dem som ikke dukker opp igjen fra år til år så til høsten tror jeg jeg må ha litt påfyll igjen.
De ble vel plantet høsten 2005-2006 om jeg ikke tar helt feil så jeg må vel kanskje være fornøyd alikevel, de har jo måtte gjennomgå endel flyttinger, spadestikk og div annen vanskjøtsel...




En annen lekker sak er denne, 'Queen of the Night'

Den fløyelsdype mørkmørk lillafargen er litt vanskelig å gjengi på bilder og jeg ser at den trenger et kledelig selskap for å virkelig komme til sin rett.

I går fikk jeg også flyttet 'Rose de Rescht' fra Rosekrattet til Oppkjørselbedet.
Flere av rosene der bør også flyttes til andre steder for de står ulovlig tett og jorden der er heller ikke av den beste kvalitet, to-tre stykker havner nok i bakhagen med tid og stunder.

Gladiolknollene har endelig blitt plantet, så nå er det bare å vente å se om de kommer opp, noen virket kanskje litt i tørreste laget.

Noen Akeleier (Aqulegia pumila 'Alba') som var sådd i fjor har fått unslippe pottetilværelsen og har nå fått plass i Syrinbedet i bakhagen sammen med noen av de ørten snøklokkeløkene jeg grov opp forleden.

Ble akkurat ferdig med plantingen før regnet bøttet ned og selv om jeg ikke egentlig er så glad i grått regnvær så kom det beleilig slik at jeg slapp å styre med å vanne de nyplantede. Det har dessuten vært veldig tørt i det siste så hele hagen har igrunn godt av en skikkelig rotbløyte nå, får bare håpe det ikke varer så altfor mange dager

Ellers er jeg litt furten fordi CD-spilleren på pc'n virker gåen. Den går ikke lengre an å lukke og det resulterer i at maskinen ikke vil lese minnebrikken fra kameraet fordi den hele tiden tror at det er CD'en som skal gjøre noe. Jeg har nesten ikke brukt CD-spilleren engang så det er litt dårlig gjort at den streiker, utslitt kan den neppe være, men det er mulig pc'n har fått seg en kakk da jeg hadde den med meg kun iført bærepose her om dagen. Når det blir til at jeg får lagt inn bilder igjen aner jeg ikke, mulig det går med kabel...


2 kommentarer:

Villrose sa...

Ny-ydelige tulipanportretter.

Glemmer det der med snegler og stygg visning hver gang. Må bare ha tulipaner?!

Lys rosa og hvite sorter er kjempelekkert sammen med Queen of the Night.

elle-melle sa...

Jeg liker heller ikke at tulipanbladene visner så seint. Det er ikke pent i bedet etter at tulipanene har gjort sitt. Noen steder her jeg satt dem blant stauder som kommer litt sent slik at bladverket til tulipanene forsvinner i staudens blader. Andre steder graver jeg dem opp, men så glemmer jeg som oftest å sette dem om høsten så det er ikke så lurt.
For noen år siden var jeg veldig plaget med at rådyra spiste opp tulipanene så jeg har ennå ikke så veldig mange forskjellige, men i fjor høst kjøpte jeg 7-8 nye sorter og de kommer alle sammen. Angelique er en av dem, en nydelig tulipan og den blomstrer så vakkert nå.