torsdag 14. mai 2009

Ørlite futt omsider...

Jeg har endelig orket å gjøre litt i hagen igjen så de to siste dagene har jeg herjet på ute :)
Deler av bedet ved Rhododendron måtte fikses litt på selv om den delen var nyplantet i fjor etter at jeg fjernet all sibiririsen som regjerte der.
Det var mye der som ikke fungerte som først tenkt,
høyder og omfang på plantene er jeg visst ikke så flink til å beregne...
Bergeniaplantene i bakkant fikk jeg nå flyttet et lite hakk lengre bak for å få litt bedre plass til andre ting.
Det er vanskelig å komme til oppi der så lengst bak må jeg jeg ha planter som kan bli stående uten å kreve for mye plunder og stell, og heller ikke virke altfor forlokkende på sneglene.
Noen av de mange snøklokkeløkene mine har jeg dyttet nedimellom får å få en liten oppmuntring der tidlig på våren, håper bare ikke det blir for tørt for dem der sommerstid.
Akeleiene skal jeg kanskje også flytte litt lengre bak men det får evt vente til etter blomstringen.
Jeg måtte klippe litt av Rhododendron siden de hang litt for langt ned i bedet, mye visne greiner inni der bør jeg også få fjernet for nå vises de bedre, men så pysete som jeg er med edderkopper o.l så får ikke den klippingen førsteprioritet.
Jeg røsket opp en diger tue med Malva, den passet overhode ikke inn der med sin ruvende og frødryssende oppførsel, dessverre ble den litt for skamfert under fjerningen så nå ligger den på komposten og trekker sitt siste sukk.
Det er ørten bittesmå malvaspirer i området der den sto så jeg finner vel kanskje på å transplantere noen av dem til bakhagen når de er blitt så stor at de kan lukes/flyttes.
En Centaurea nigra ble også forvist og står forløpig å kjeder seg i en potte inntil jeg gidder å få den plantet et egnet sted i bakhagen.
En Heuchera 'Palace Purple' og en (hvit?)høstfloks har foreløpig fått plass der disse sto.
og så har jeg prøveutplantet en Pennisetum glaucum 'Purple Majesty'. Om den tåler utplantingen nå aner jeg ikke, rett fra stuevinduet og direkte ut i bedet er kanskje en sjokkartet opplevelse?
Erodiumplanten jeg kjøpte på søndag har arvet plassen til noen hagesildrer (S. arendsii)som har dødd, de har en tendens til å krepere i de våte vintrene her.
Lychnis alpina 'Snow Flurry', Pulsatilla vulgaris 'Alba' og Saxifraga pademontana 'White Alis' som jeg plantet der i fjor jeg heller ikke har sett noe til så det er nok mest sansynlig at de også har bukket under i vinter. :(

Jeg er ikke helt fornøyd, endel tomrom må fylles, jeg trenger mere jord og bergeniaplanter og helt helt bakerst, innunder rhododendron kunne jeg tenkt meg et lite teppe av gjøkesyre...

Hostaene jeg kjøpte søndag har også blitt plantet, den navnløse i Syrinbedet i bakhagen og 'Albapicta' i bedet under heggen.

Årets første Løvetannsaft er også laget, herlige saker med smak av sommer! :D

Og litt flere vårbilder tåles vel...






2 kommentarer:

Unknown sa...

Å skal si du har jobbet!! Godt gjort.
Lekre vårbilder da. Ja det går mot riktige tider.

ingvild sa...

Nydelige vårbilder :)